e-conomic er Danmarks suverænt mest populære regnskabsplatform med over 100.000 kunder.
Giv os et kald på +45 42 48 29 09, så vi kan vise dig mulighederne og hjælpe dig og dine kollegaer godt i gang med at arbejde smartere allerede i morgen.
Kørekort, kørelærekursus
Dæk og udstødning
Digtal solutions, webløsninger
Alt i bådeudstyr
Autolakering, Møbellakering, Biludlejning
Mobilkraner og spiringskraner
Service og maskine udlejning
Webhosting og E-løsninger
Når man vælger alufælge, skal man tage stilling til flere forskellige ting. Et af de første er, om fælgene skal være større end de originale. Ved montering af fælge med større diameter, monterer man samtidig dæk med en lavere profil. Det vil sige, at når diameteren på fælgen bliver større, mindsker man højden på dæksiden tilsvarende. Derved bevarer man samme omkreds på hjulet. Generelt kan man sige, at jo større fælgene er, jo bedre ser det ud på bilen. Desværre er det også sådan, at prisen stiger sammen med fælgstørrelsen. Til en bestemt størrelse fælge, er det tit muligt at montere dæk med forskellig bredde. I valget af dækbredde indgår der flere overvejelser. F.eks. plads i hjulkassen, fælgbredde samt pris. Forskellen på stål- og alufælge. Når man monterer alufælge på sin bil, skal man være opmærksom på, at der både er fordele og ulemper i forhold til almindelige stålfælge
Fordele ved alufælge:Ved montering af alufælge, skal man huske at efterspænde dem efter 50 - 100 km. og igen efter 400 - 500 km. Dette er især vigtigt ved helt nye fælge, da det nye aluminium godt kan "arbejde" lidt. Hjulboltene skal spændes krydsvis med et moment på 100 nm. (gælder for de fleste biler). Har du købt alufælge hos os, kan du naturligvis bare komme forbi, så efterspænder vi hjulene.
Lovgivning om fælgeNår man monterer andre fælge på en bil, er der nogle krav, som skal være opfyldt, for at det er lovligt Sporvidde I Danmark er det lovligt, uden nogen form for dokumentation, at forøge en bil's sporvidde med 20 mm (10 mm. pr. side). Man skal dog være opmærksom på, at man regner ud fra den mindste sporvidde, som er anført på bilens standardtypegodkendelsesattest. Dvs. at bilen kan være godkendt med flere forskellige fælge, som hver især giver bilen forskellige sporvidder. Her benytter man så fælgen med den mindste sporvidde som udgangspunkt. Hvis en given fælg giver en endnu større sporviddeforøgelse, eller hvis sporvidden formindskes, kan fælgen stadig godt være lovlig, hvis der foreligger en TÜV-attest som dokumentation.
Trafiksikkerhed er andet og mere end brug af sikkerhedsseler. Du kan selv gøre meget for din sikkerhed i trafikken.Vælger du at køre med dæk, der har min. 3 mm. dækmønster, kan du reducere bilens bremselængde med op til 50%. Nedslidte dæk forøger risikoen for aquaplanning og kan medføre bødestraf Husk: Det er dine bremser, der stopper hjulene, men det er dækkene der stopper bilen
Reparation af personvognsdækDækreparationer kan blive aktuelle, hvis dæk genanvendes ifm. f.eks. en skade på dækket. Det er vigtigt, at reparationer sker på en måde, som ikke går ud over sikkerheden. Dækreparationer skal foretages af en fagmand, som også indestår for, at reparationen udføres på betryggende vis. Først og fremmest gælder de forskrifter for reparation af forskellige dæktyper, som de respektive dækfabrikanter har angivet. Man skal udvise særlig stor opmærksomhed ved forskellige former for specialdæk, f.eks. højhastighedsdæk. De anvisninger, som leverandøren af de forskellige materialer giver for anvendelse af reparationsmateriale m.m., skal overholdes. 4. Dæk skal altid tømmes for luft, afmonteres hjulet (fælgen) og derefter inspiceres, inden reparationen udføres. En reparation må ikke udføres, såfremt dækkets styrke vil være nedsat efter reparationen. En permanent reparation af dæk må ikke ske ved indsprøjtning af skum, spray eller ved at trække en prop igennem hullet på ydersiden, af et monteret dæk (se pkt. 4). Tætning ved hjælp af skum eller spray er kun en midlertidig reparation for at kunne køre til den nærmeste fagmand, med henblik på at få dækket repareret. Slanger må ikke anvendes på bekostning af en reparation af en skade. Slanger må ikke anvendes i slangeløse dæk uden de respektive dækfabrikanters tilladelse. En mangelfuld udført reparation kan indebære, at sikkerheden sættes på spil, og at garantien på dækket bortfalder. Vær opmærksom på, at et luftfyldt dæk er en trykbeholder med en stor energi, der kan forvolde livstruende skader ved mangelfuld reparation eller montering. Såfremt man ikke reparerer et dæk i overensstemmelse med dækproducenternes anvisninger, (se ovenstående) bortfalder dækkets garanti. Gældende for person- , vare- og lastbiler: Bliver dækket forsynet med en prop udefra eller er der anvendt tætningsvæsker, bortfalder dækkets garanti. Derfor skal dæk hvor der er anvendt nødtætningsmiddel også efterfølgende kasseres. Test viser, at uanset om bilen er for- eller baghjulstrukket, vil man opnå den sikreste kørsel med de bedste dæk på baghjulene. Denne placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje. Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning, og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene skrider). Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over bilen. Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre. De bedste dæk skal på baghjulene
Hjuldata.dk
Anneksvænget
Odense, Danmark